Situationen for Eways är fortsatt osäker och om dom kommer att kunna fortsätta som leverantör vet vi ännu inte. Styrelsen arbetar med att undersöka alternativ till Eways vid en eventuell konkurs.
Eways har, sedan en tid tillbaka, infört en ny metod för laddåterbäring, där intäkterna från laddning hanteras via ett separat bankkonto. Återbetalning till kunder sker den 28:e varje månad. Mer information om denna lösning finns på Eways hemsida:
https://www.eways.se/laddaterbaring
För att Eways ska kunna överleva krävs betalande kunder, vilket motiverar dom att hantera laddåterbäringen korrekt.
Styrelsen har haft direktkontakt med Eways regionschef, som bekräftat detta med orden:
”Det viktigaste för oss är att visa våra kunder att vi sköter hanteringen korrekt”.
Styrelsen har diskuterat möjligheten att utvärdera Eways nya laddåterbäring, med målbilden att kunna använda laddstoplarna som det är tänkt. Med detta som utgångspunkt har styrelsen beslutat att genomföra utvärdering av laddåterbäring enligt nedan metod:
*Slå på strömmen till laddstoplarna och låta medlemmarna börja ladda enligt tidigare rutin.
*Slå av strömmen då förbrukningen passerat 1000 kWh i syfte att begränsa elkostnaden om laddåterbäringen inte fungerar.
*Invänta 28/1 och se om laddåterbäring kommer som utlovat.
Om vi får laddåterbäring, finns det en bra grund för nytt beslut om fortsatt väg framåt.
Om vi inte får laddåterbäring, finns även då en bra grund för nytt beslut om fortsatt väg
framåt.
Styrelsen anser att detta är en rimlig balans mellan risk och möjlighet och kommer att följa upp situationen löpande.
Händer det något drastiskt med Eways kommer vi att avbryta utvärderingen omedelbart, information om det anslås i sådana fall på anslagstavlan.
Vi planerar att påbörja utvärderingen onsdag 18/12 kl 20:00