Aktuellt

Kallelse till Årsstämma

Torsdagen den 30 maj klockan 18.00 är det dags för årsstämma. Kallelse och årsredovisning för 2023 har delats ut i alla brevlådor. Årsredovisningen finns också uppladdad här på hemsidan under rubriken ”Om Föreningen”. Vi träffas i föreningslokalen vid Fagerdals kolonistugeområde.

För er som väntar på uppdatering av städschemat sommaren 2024, avvaktar vi årsmötet för beslut om hur vi ska ta oss an denna uppgift i år. Vi har provat olika upplägg genom åren, men det har inte fungerat tillfredsställande utan vi behöver gemensamt besluta hur vi löser uppgiften till allas belåtenhet. Styrelsen har tidigare gått ut med att alla som har idéer ska inkomma med dessa inför årsmötet, men hälsar att ingen har inkommit med förslag. Fundera gärna inför mötet på hur just du skulle vilja lösa detta i sommar.

Nu är det vår

Det har hänt en hel del i vår förening under vintern, men dom stora arbetena är mer eller mindre klara nu. Dräneringen av suterränghusen är klara och framsidorna färdigställs inom kort. Renoveringen och återställandet av skyddsrummet är också klart. Just nu är vi igång med att slutföra genomgången av alla golvvärmesystem. Styrelsen påminner också alla medlemmar att rensa utsidan av sina ventiler i badrum och övriga stället, då detta är medlemmens eget ansvar.

Vårens städdag är i antågande. Första söndagen i maj, den 5:e klockan 10:00 drar vi igång. Vi träffas som vanligt utanför soprummet och fördelar uppgifterna och när vi är klara kommer Husman och Hagberg och bjuder på korvgrillning och tävling med priser. Vi hoppas att så många som möjligt kommer. Om ni har missat eventet i facebook-gruppen, så gå gärna in där och anmäl att du kommer.

Sommarhälsning

Nu har den nya styrelsen haft sitt första möte och fördelat rollerna. Vi har fått en ny fastighetsansvarig, Reza (på Fölvägen 27) och alla frågor som har med fastigheterna att göra ska härmed tas med Reza. Ni kontaktar honom genom att maila till föreningsmailen eller brevlådan i soprummet eller kontaktformuläret här på hemsidan. Vid akuta tillfällen, där man inte kan vänta på svar- kontakta Reza direkt.

Bra att tänka på innan ni kontaktar fastighetsansvarige är att bostadsrättsföreningen ansvarar för fastighetens yttre underhåll och för föreningens ekonomi. Du som boende ansvarar för det inre underhållet i bostadsrätten. Exakt vem som ansvarar för vad kan du läsa mer i föreningens stadgar som bl a finns här på föreningens hemsida under fliken Om föreningen- Stadgar

Nu är vi äntligen klara med alla byten av värmecentraler och den som i framtiden önskar reglering av varmvattnet efter bytet, meddela styrelsen via föreningens ovan nämnda kontaktvägar så samordnas det med Göteborg Energi.

Lekplatsen har fått ett namn! Efter den utlysta namntävlingen på städdagen inkom sex förslag och styrelsen har efter noga övervägande bestämt en vinnare- Stallet. Motiveringen lyder att det är ett namn med koppling till Fölvägen och att det är lätt för både stora och små att uttala. Hänvisningsskylt kommer upp vid lekplatsen inom kort (regel för lekplats).

Nu tar styrelsen sommaruppehåll och har nästa möte den 21 augusti. Styrelsen önskar alla en härlig sommar!

Senaste nytt

Lite nyheter såhär när våren tar sina första steg.

Lekplatsen är nu besiktad och godkänd. Inga akuta åtgärder krävs utan den anses vara i gott skick. Utomhussäsongen kunde inte starta bättre för våra små. Ta väl hand om vår fina lekplats i sommar och tänk på att husdjur inte är tillåtna innanför staketet.

Behöver du bättra på färgen på skiljeväggen mellan dig och grannen eller kanske på fasaden? Nu finns färg att hämta i förrådet, styrelsen har nyckel. Lämna gärna tillbaka burken om det finns färg kvar, så andra grannar kan utnyttja erbjudandet.

Vi har uppdaterat föreningens förråd med verktyg inför sommarsäsongen. Den eldrivna häcksaxen, trimmern och gräsklipparen är endast till för våra gemensamma ytor och är inte för den enskildas trädgård att låna. Däremot är du välkommen att låna redskap som spadar, skottkärror osv. Glöm inte att lämna tillbaka dom bara när du är klar.

Nytt datum för städdag

Aprilvädret kan ställa till det, så vårens städdag blev tyvärr inställd. Men vi tar nya friska tag och samlas den 13 maj istället klockan 10-12 och gör ett nytt försök. Anmäl er gärna på föreningens facebook-sida i evenemanget om ni kommer, alternativt anmäler er via brevlådan i soprummet, så vi vet ungefär hur många som kommer, så vi kan planera trevligheterna efter städningen.

För efter gemensamt fix blir det nämligen grillad korv med bröd och trevligt samkväm och det blir också en repris av höstens trevliga lotteri, med vinst varje gång, för alla som varit med.

Väl mött och håll nu tummarna för soligt maj-väder.

Vårnyheter

Äntligen verkar vintern släppa sitt grepp och vi har förhoppningsvis en fin vår att se fram emot. Lite nyheter inför utesäsongen, som redan har presenterats i brevlåda och på Facebook-sidan. Vi kommer att göra om skötselveckorna i år. Ibland måste man röra runt i grytan och testa nya grepp för att se om vi kan få till det på ett bättre sätt. Alla hushåll kommer från och med i år att få en vecka var och ett skötselområde att ansvara för, istället för att dela på alla områden under två veckor med flera grannar. Vi hoppas att det ska bli tydligare nu att alla har ett ansvar att ställa upp. Om man inte kan/är bortrest/sjuk eller annat på sin vecka- då byter man med någon snäll granne. Schemat har delats ut i brevlådan, men man hittar det också under Skötselveckor här på hemsidan. Där finns också all information om indelning av områdena vi ska sköta.

Innan vi drar igång sommaren ordentligt, ska vi såklart ha en gemensam städdag, som alltid. Vi kommer i år träffas söndagen den 23 april klockan 10 och fördela uppgifterna mellan oss. Vi samlas utanför soprummet som vanligt. Efteråt bjuds det på fika och ett spännande lotteri för dom som har medverkat. För att vi ska kunna beräkna ungefär hur många som kommer, vill vi gärna att ni anmäler er, antingen via formuläret på Facebook eller via talongen som kom med i brevlådan.

Vi vill också passa på att informera om att sopbilen för gruset, kommer den 19 april och gör rent gatorna mellan husen. Passa gärna på att sopa ut gruset från din garageuppfart, så följer det med bilen härifrån.

Rutin för laddstolpar

Nu har vi haft igång laddstolparna för våra elbilar/hybrider ett tag och hoppas att det funkar bra för er som använder dom regelbundet. För er som funderar på att köpa en elbil eller som redan har gjort det men inte har något laddkort, så har rutinen för beställning av laddkort förändrats något sen vi startade upp. Informationen som lämnades i brevlådorna då har ändrats en aning, bland annat rutinen kring lösenord. Ni ska alla ha fått information om detta i styrelsens senaste informationsblad, men vi har också gjort en egen sida, med all information du behöver, inför att du ska komma igång med våra laddstolpar, här på hemsidan. Du hittar den under fliken Fastighet. Här är en direktlänk till sidan Laddkort.

Höstens städdag

Då var det dags att göra årets sista gemensamma insats för vår gård. Städdagen för hösten blir i år den 2 oktober klockan 10:00- 12:00. Vi samlas som vanligt utanför soprummet och delar upp uppgifterna mellan oss.

Vi hoppas på lika god uppslutning som i våras och såklart en solig fin höstdag. När vi städad klart fikar vi tillsammans och bara umgås.

Väl mött!

Skyddsrum

Info till medlemmarna ang skyddsrum

Med tanke på nu rådande läge i vår omvärld är det naturligt att det ställs frågor om det skyddsrum föreningen har. Styrelsen ska nu arbeta med frågan och uppdatera oss kring vad som gäller utifrån MSB:s direktiv samt vad det i praktiken betyder för oss medlemmar.

Styrelsen återkommer med en uppdatering kring det här så snart vi har mer info.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen Brf Västra Nidingen